Over het Duits Lijntje/Boxteler Bahn;

 

Van Lennisheuvel bij Boxtel Nederland naar Wesel gelegen aan de Rijn in Duitsland. 

In totaal is de route ongeveer 155 km. lang.

In Nederland langs Boxtel Liempde Veghel Uden Mill Haps Oeffelt Gennep en Hommersum.

Dit Nederlandse gedeelte noemen we het Duits Lijntje.

In Duitsland langs Hommersum Goch Uedem Xanten Menzelen-Ginderich en Wesel.

Dit Duitse gedeelte noemen we Boxteler Bahn.

 

Ook deze fietsroute is weer een verrassende mogelijkheid om door een heel mooi landschap wat steeds wisselt in een paar dagen naar de Rijn te fietsen. Dit om bij Wesel in Duitsland bijvoorbeeld de Romer Lippe route, de Limes route of de Rhein Radweg op te pikken.

Bij Gennep aan de Maas kun je bijvoorbeeld de Maasroute of de Ronde van Nederland oppikken.

 

De Noord Brabantsch-Duitsche Spoorweg Maatschappij NBDS en later de NS hebben op deze spoorlijn gereden.

Er waren ook tijden dat er snelle treinen reden getrokken door locomotieven van het type Blauwe Brabander voor het snelvervoer van briefpost tussen Europa en Amerika.

 

Wat kom je onderweg zoal tegen;

Start van de route ligt in Lennisheuvel bij Fietsknooppunt 47.

Aan de Brede Heide kun je voor je met de route start de Sint Jozefkapel bezoeken.

Station Boxtel is nog steeds in gebruik maar van het oude stationsgebouw is weinig meer over of te zien.

Onderweg naar Liempde kom je in Boxtel de Graffiti Hall of Fame tegen.

Station Liempde gelegen aan de Gemondsestraat bestaat nog steeds en is al sinds de dertiger jaren van de vorige eeuw in gebruik als woonhuis.

Bij voormalig station Veghel ligt het spoorweg emplacement er nog. Het stationsgebouw is helaas gesloopt. Je krijgt hier een goede indruk van hoe het er hier vroeger uitgezien heeft. Ook hebben ze hier de brug die over de Zuid Willemsvaart lag herbouwd.

Verderop aan de Patrijsdonk 53 in Veghel kom je langs Natuurtuin 't Bundertje.

In Uden ligt het voormalige stationsgebouw als het er nog is ergens verstopt in een winkelcentrum, naar mijn mening is dit niet echt interessant. 

Fietsend van Uden naar Mill kom je onderweg Bezoekerscentrum Steltenberg gelegen aan de Houtvennen in Volkel tegen. Jammer genoeg alleen op afspraak open. Je bent hier ook vlakbij Vliegbasis Volkel.

In 1948 is bij Volkel de z.g. stopplek Volkel 1 aangelegd. Daar stapten militairen uit die eerst bij stopplaats Zeeland uitstapten. Er zijn nog resten van het perron te zien en er staat een informatiebord (Mariniersperron, infobord en een bankje.) 

Het voormalig station Zeeland aan de Trentsedijk 30 waar je later op de route langskomt bestaat nog is nu een woonhuis. Een stukje verder hebben de Duitsers tijdens de 2e wereldoorlog een gecamoufleerde zijlijn aangelegd voor het transport van munitie en brandstof naar de Vliegbasis Volkel. De naam hiervan was Volkel 2. Aan beide zijden van het spoor stonden muren met een doek eroverheen zodat dit van bovenaf net op een boerderij leek. Dit om geallieerde luchtaanvallen te voorkomen. Een camouflagestelling is hier nagebouwd (Camouflageperron, infobord en bankje).

Aan de Nieuwenhofweg in Mill vind je in het verlengde van het defensiekanaal nog een deel van de oude spoorlijn met een bruggetje terug. Dit ligt tussen fietsknooppunt 58 en de Langenboomseweg.

Het voormalige stationsgebouw aan de Spoorstraat in Mill staat er nog en is nu in gebruik als jongerencentrum.

Tussen Mill en Haps vind je nog de voormalige spoorbrug over de Lage Raam aan de Achterdijk tussen de Kwekerijweg en de Hapseweg in Sint Hubert. Verderop richting Oeffelt heeft de voormalige halteplaats Beugen gelegen. Je kunt dit vinden aan de weg Kruispunt waar naar het schijnt ook nog een kilometer aan dubbel spoor moet liggen. Heb hier naar gezocht maar het zelf niet kunnen vinden.

Bij Oeffelt passeer je de nieuwe brug over de Maas, gebouwd rond 1955. Pal naast de plaats waar vroeger de voormalige spoorbrug gebouwd in 1873 en gesloopt rond 1955 over de Maas gelegen heeft om in Gennep te uit  komen.

Loc 094 als herkenningspunt van het Duits Lijntje kun je vinden op het voormalige spoorweg emplacement aan de Brabantweg recht tegenover het busstation in Gennep.

Via Hommersum waar je de plek van het vroegere wisselstation passeert ga je richting Duitsland waar je in Goch aan de Guterweg het voormalige station van Hassum tegenkomt.

Na door Goch gefietst te zijn kom je fietsend in de richting van Uedem over het riviertje de Niers nog een voormalige spoorbrug tegen. Een stukje verderop op de kruising met de Klevische Allee passeer je de voormalige stopplaats Kalbeck. Sla je hier linksaf de Klevische Allee in kom je na honderd meter het gedenkteken van de Boxteler Bahn tegen. Hier is een rustpunt gelegen waar je veel informatie kunt vinden over de geschiedenis van de Boxteler Bahn.

De weg van Goch naar Uedem, de L77, is aangelegd op het voormalige tracé van de Boxteler Bahn.

Na Uedem fiets je langs de voormalige Halteplaats Uedemerbruck en het Spoorviaduct aan de Hollanderstrasse naar Xanten.

(zie tip 2 beneden) en vervolgens via Menzelen waar je het voormalige station van Menzelen-Ginderich, in gebruik als woonhuis, gelegen aan de Vockenweg tegenkomt en dan door naar Wesel. Onderweg hierheen voor de brug over de Rijn net voor Wesel zie je links een voormalige spoorbrug liggen. Er ligt een stukje fietsroute naar een Imkerij vanwaar je de brug goed kunt zien. Er zijn hier in de omgeving nog wel wat halteplaatsen geweest, bijvoorbeeld in Alpen zelf en bij Buderich maar hier is in het landschap weinig of niets meer van terug te vinden.

Je steekt vervolgens de Rijnbrug over en fietst naar de Citadel van Wesel wat ik het echte eindpunt van de route vind.

Wesel is een Hanzestad en er is heel veel aan geschiedenis te zien en te bezoeken in deze stad. 

 

Geschiedenis, tips voor onderweg en van alles wat;

Het Duits lijntje/Boxteler Bahn is in gebruik geweest van 1873 tot 2004 en was deel van het spoortraject dat Londen in Engeland, Berlijn in Duitsland en Sint Petersburg in Rusland met elkaar verbond. Onder andere Koningen en Tsaren met hun families maakten gebruik van dit spoor om elkaar te bezoeken.

Veel Nederlandse en buitenlandse pelgrims reisden met het Duits Lijntje/Boxteler Bahn naar de Duitse bedevaartplaats Kevelaar en gingen op bezoek in Boxmeer, Handel en Boxtel om mee te doen aan de processies die daar gehouden werden.

De processie van Handel doet misschien een belletje rinkelen.

Deze word nog elk jaar gehouden in het voorlaatste volle weekend van juni en word al eeuwen georganiseerd door de Broederschap der Handelse Processie uit Valkenswaard en men gaat lopend in twee dagen van Valkenswaard naar Handel en weer terug.

Ook in de eerste en tweede wereld oorlog was het Duits Lijntje/Boxteler Bahn een belangrijke spoorverbinding en zoals jullie weten is hier in deze omgeving in met name de tweede wereldoorlog flink gevochten. Je vind op de route ook heel veel aanwijzingen, gedenktekens enz. die naar deze nare jaren verwijzen. (zie tip 1 beneden).

In 1950 werd het lijntje op de Nederlandse stukken waar nog gereden werd gesloten voor personenvervoer en in 2004 ging het laatste stukje tussen Boxtel en Veghel waar toen nog goederenvervoer gereden werd dicht. De Duitse stukken zijn al veel eerder gesloten tijdens of in de jaren direct na de tweede wereldoorlog. Door bombardementen van de geallieerden waren hele stukken van het Duits Lijntje compleet weggevaagd zodat het niet interessant meer was om deze te herstellen.

De route volgt zoveel mogelijk het oorspronkelijke traject van deze spoorlijn en als je oplet onderweg zie je nog waar de spoorlijn ongeveer gelegen heeft en de route geeft je een heel goede indruk van wat het Brabantse en het Duitse land allemaal aan fietsplezier te bieden heeft. 

Je fietst de route van knooppunt naar knooppunt en alle informatie over de route kun je o.a. vinden op

www.visitbrabant.com.

Je vind hier ook de gps track van de route.

 

Campings en andere verblijfsmogelijkheden zijn er onderweg genoeg te vinden waarbij camping de Maasvallei in Oeffelt mijn favoriet is en je komt er op de route zo ongeveer langs. Ook handig! Niet te duur en je kunt er met je tentje als je wilt zo ongeveer in de Maas gaan staan.

 

Tip 1!

Mocht je interesse hebben in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog. Vanuit camping de Maasvallei in Oeffelt is het een kleine 20 km. fietsen naar het Oorlogsmuseum in Overloon. Dichterbij Overloon zijn ook nog wel wat leuke campings te vinden mocht je dit te ver fietsen vinden.

TIP 2!

In de buurt van de Duitse plaats Xanten zijn ook enkele mooie campings te vinden. In Xanten kun je ook meteen de Romeinse geschiedenis eens gaan ontdekken als je er toch bent. Het Archeologisch Park en nog veel meer.

Xanten en omgeving is eigenlijk een groot Romeins Openluchtmuseum.

Je kunt hier gemakkelijk een dag ronddwalen en, dat vind ik ook niet onbelangrijk, op fietsbare afstand van de camping.

 

Voor een hapje en een drankje kun je met name in het weekend onderweg bij heel veel leuke adressen terecht.

Boodschappen doen onderweg is nergens een probleem.

Lijkt het je leuk om eens op een andere manier naar de Rijn te fietsen moet je deze route eens in gedachten houden. Heb er zelf in de afgelopen jaren hele stukken van gefietst en vond het echt de moeite waard!