Toerclub Wilhelmina Fietsvierdaagse 2024;

Omdat het maken van een langere fietsreis dit jaar i.v.m. mijn gezondheid problemen nog even een vraagteken is heb ik besloten om dit jaar gezellig de 4 daagse van TC Wilhelmina te gaan fietsen. Kan ik geen meerdaagse reis meer maken heb ik toch alvast wat kilometers gefietst en lukt het nog wel om een week of zo weg te gaan heb ik alvast wat kilometers als voorbereiding in de benen.

Dinsdag 9 Juli 2024, dag 1;

Na nog wat geklungeld te hebben met een onwillig versnellingsapparaat wat niet meer helemaal goed wilde schakelen en waar ik de binnenkabel van vervangen heb omdat er een knik in zat toch mooi om 10 uur.....

Trappen met die hap;

Eerst naar Sporthal De Genderbeemd waar de dagelijkse start plaatsvind. Veel bekenden gezien, altijd weer leuk. Eens op de routebeschrijving zitten kijken en dan toch echt....

Eerst over de Sterkenburg en de Peter Zuidlaan via de Hovenring naar de Meerhovendreef, wat niet helemaal de uitgezette route was. Bij de verkeerslichten linksaf om verderop rechtsaf fietsend langs de voetbalvelden en het winkelcentrum Meerhoven de route weer op te pikken. Verderop linksaf langs Bosrijk en daarna rechtsaf de 2e brug over het Beatrixkanaal overgestoken, de 1e was wegens werkzaamheden afgesloten. De organisatie heeft het weer voor mekaar dwars door het groen terwijl je eigenlijk gewoon door een woonwijk fietst. Zo klim ik over de snelweg A2 over de nieuwe fietsbrug Tegenbosch om met een ommetje bij Pannekoekhuis De Proeftuin welke onderdeel is van de Philips Fruittuin gelegen aan de Oirschotsedijk uit te komen. Het is hier best wel een gezellige boel. Koffie met vanalles erbij zijn voor een schappelijke prijs te koop hier dus daar word gretig gebruik van gemaakt. Ik sla effe over want ik heb de laatste tijd al teveel lekkers gesnoept.

Een stuk verderop sla ik rechtsaf en fiets ik over het terrein van de Groote Beek, een psychiatrische instelling en nog heel veel meer welke mooi gelegen zijn in een mooi groen park. Met een doorsteekje steek ik de Boschdijk over. Ik kom over de Julierpas, niet in Zwitserland maar gewoon in Eindhoven, haha. De route loopt nog steeds door de verschillende wijken van Eindhoven. Na de Oude Boschebaan en het fietspad door de Achtse Barrier gevolgd te hebben fiets ik langs Aqua Best naar de Zuid Willemsvaart en steek deze over en sla rechtsaf. Ik passeer met een ommetje de Sonse Bergen en met een lusje door Son steek ik het kanaal weer over, sla meteen linksaf, en zo kom ik bij de Sonse Jachthaven aan waar de 2e pauze plaats is. Leuk even bootjes en zwaantjes kijken. Boterhammetje gegeten en wat gedronken en weer verder langs de Zuid Willemsvaart. Na een paar kilometer linksaf de brug over naar en door Breugel om verderop voor de derde keer weer het kanaal over te steken naar de Stad van Gerwen. Zo kom ik uiteindelijk in Nederwetten uit. Zelf had ik dit stuk never nooit niet zo gereden en dat maakt het juist zo leuk om te fietsen. Denk je links te moeten, staat er een pijl linksaf of andersom.

In Nederwetten volg ik de routepijl linksaf de Soeterbeekseweg op. Een echte kinderkopjes weg die er al heel lang ligt. Je komt onderweg ook nog langs een gedenkteken van een Engelse piloot die hier in de buurt in de 2e wereldoorlog met zijn vliegtuig neergestort is. En weer is het kruip door sluipdoor over mooie weggetjes door Nuenen, de Vorsterdijk en de Wolvendijk waar je langs de Watermolen van Opwetten komt die zeker een bezoekje waard is. Over het van Gogh Roosegaarde fietspad rijd ik de wijk Tongelre binnen. Aan het einde sla ik rechtsaf de Loostraat in en daarna aan het eind linksaf en kom zo over de Wolvendijk en het Hofke fietsend bij Gasterij Wasven wat gelegen is aan de Celebeslaan uit. De volgende en laatste pauze plaats van vandaag. Stempeltje halen effe buurten en verder naar de Berenkuil een bekende bijna ondergronds gelegen Eindhovense fietsrotonde. Hier kun je je vergapen aan heel veel en mooi aangebrachte graffiti kunst. Verder gaat het over het TU terrein langs de Zaale, de Rondom en het Eeuwsel. Hierna gaat de route onder het spoor door, ook wel de Silly Walks tunnel genoemd. Met schilderingen van de Silly Walks sketch van Monty Pythons Flying Circus. Daarna gaat de route verder over de Parklaan naar de Nachtegaallaan welke overgaat in de Bleekstraat. Ik fiets nu zo ongeveer langs het centrum van Eindhoven om uiteindelijk aan het einde links en dan  rechts over de Bilderdijklaan en de Edenstraat verderop rechtsaf het fietspad langs de van Meursstraat te volgen. Aan het eind ga ik onder het tunneltje van de rondweg door volg de routepijl naar links en kom zo uit bij de Genneperweg. Na nog wat lusjes langs de Dommel, de Locatellistraat en weer de Dommel en door de wijk Hanevoet kom ik weer bij de Sporthal Genderbeemd uit. Het was een mooi rondje vandaag. Heb me weer best vermaakt.

Natuurlijk hielp het weer hieraan ook mee het was zo maar effe 27 graden dus ik heb me bij de finish verwend met een halve liter ijskoud bier om af te koelen. Daar had ik echt zin in.

Dagafstand 64 km.

Woensdag 10 Juli 2024, dag 2;

Het is warm buiten, ben een beetje niet vooruit te branden.........maar om kwart voor 11........

Trappen Met die Hap!!!!

Ik pik de route van vandaag bijna bij mij voor de deur op zodoende hoef ik niet eerst naar het sportcafé te fietsen en dan dezelfde weg weer terug. Op de rotonde van de Floralaan West ga ik rechtdoor en sla rechtsaf de wijk Het Schutterbos in. Over het Riel en Gijzenrooij kom ik aan in Geldrop. Hier is een mooi ommetje uitgepijld waarlangs ik bij Manege Meulendijks gelegen aan de Strabrechtseheideweg kom. Dit is de eerste pauzeplaats van vandaag. Op de route hierheen is een routebord verdwenen of omgewaaid dus rijden veel mensen hier verkeerd en komen ongewild op de 60 km. route uit. Ik rijd deze 60 km. route dus voor mij is er geen probleem. Over de Aardbosweg door het bos gaat het richting Mierlo. Mierlo laat ik links liggen en fiets verder langs en over de snelweg naar Lierop. Ook hier weer wat leuke weggetjes gevolgd om op de Moorselseweg te komen waar de tweede pauzeplaats van vandaag is. Boscafe van Moorsel bij vele van ons beter bekend als Pastoorke van Moorsel. Het is hier lekker druk en het terras zit vol met koffie en andere drank slurpende mensen. Lekkere broodjes en appeltaart kun je er ook kopen dus gaat weer helemaal goed komen. Na het hele stuk over de Moorselseweg sla ik aan het einde rechtsaf om de route te vervolgen.

Over de Strabrechtse Heide fietsen gaat door wateroverlast helaas niet lukken dus gaat de route verder langs de Somerenseweg naar Heeze. Wel druk maar ook heel mooi fietsen. De weg is kaarsrecht en een kilometertje of 5 lang dus dat schiet lekker op. Denk je van nu gaat het richting huis, nee hoor eerst naar Leende voor de derde pauzeplaats bij De Schammert in Leende. Midden in het dorp tegenover de kerk. Een drukke boel hier dus snel verder gefietst. Een stukje terug en voor de snelweg rechtsaf. Verderop is het wel droog dus gaat de route verder over de Groote Heide waar tot mijn verbazing best wel goed door te fietsen is. Het is overal wel zeiknat en de vennetjes hebben hier het formaat binnenzee gekregen maar het fietspad is schoon en droog. Ook dit is weer zo'n heel mooi stuk bos en heide gebied net buiten Eindhoven waar het mooi fietsen en ook wandelen is. Ik fiets hier ook graag door als ik een dagtochtje ga maken, hoef ik niet langs dat lawaaierige stuk langs de snelweg te fietsen. Bij knooppunt 79 slaat de route linksaf. Ik kan de koffie al ruiken want de Hut van Mie Pils is vlakbij en natuurlijk is daar weer een pauzeplaats voor de rust en het versterken van de inwendige mens. Hier even aan de boterhammetjes en ander lekkers wat ik bij me heb en gezellig wat zitten kletsen. Op speciaal verzoek nog wat mensen op de foto gezet zodat de Hut van Mie Pils goed in beeld is als bewijs dat ze hier ook echt geweest zijn.

Het laatste stuk langs een mooi ven en de route gaat verder door Aalst over de Sophiastraat en de Gestelsestraat. Naar de Genneperweg rechtdoor richting de kunstijsbaan is jammer genoeg afgesloten dus gaat de route hier bij Profita linksaf over de Professor Holstlaan langs de High Tech Campus en de Locatellistraat terug naar Sportcafé de Genderbeemd in Eindhoven. Hier natuurlijk weer het dagelijkse afkoelbiertje gedronken en op naar morgen voor de derde dag. En niet onbelangrijk.....nog geen druppel regen gehad de afgelopen twee dagen.

Dagafstand 68 km.

Donderdag 11 Juli 2024, dag 3;

Wat is lekker op de vroege morgen? Broodjes met smeerkaas en koffie als ontbijt en nog iets anders maar dat vertel ik niet want dat is ongezond, haha. Wie me kent weet wat ik bedoel. Ik ben best wel vroeg vandaag dus om kwart voor negen....

Trappen met die Hap!!!!

Ik vertrek heel optimistisch in mijn T-shirt maar daar is het vandaag zo vroeg nog geen weer voor. Dus na nog geen 200 meter vol in de remmen en toch maar mijn fietsjas aan gedaan. Zit ik al fietsend tenminste niet met mijn tanden te klapperen van de kou. Bij  het Sportcafé is het al aardig druk dus het beloofd weer een mooie, drukke dag te worden. Het eerste deel van de route is hetzelfde als dinsdag tot na de Hovenring. Via Het Schaapsdijk gaat het door het park, Meerrijk en het Park Forum richting Wintelre. Rechts is het een gaan en komen van vliegtuigen want daar ligt Eindhoven Airport. De vakantie is begonnen en dat merk je hier heel goed. Een stukje na de Schippersstop gaat de route rechtsaf en zo verder naar Wintelre. Asfalt hebben ze hier niet en de straatklinkers liggen niet allemaal even recht. Mijn zitfabriekske is hier duidelijk niet blij mee. Gelukkig ben ik bijna bij de eerste pauzeplaats bij Hoeve de Nachtegaal in Wintelre. Hier een stempel gehaald en wat gegeten en gedronken. Echt warm is het nog steeds niet dus de fietsjas blijft lekker nog even aan. Nu word het effe leuk. De route gaat verder over de Oostelbeersedijk en met een ommetje over de Oirschotse Heide. Heel mooi fietsen en het is een militair oefenterrein dus er is altijd wel iets te beleven. Heel veel groene mannekes met een geweer in de handen, een rugzak op de rug en een helm op de kop lopen en rennen als een gek door het natte bos op zoek naar de vijand en de helicopters vliegen af en aan. Aan de linkerkant gelegen kom ik verderop langs natuurgebied Sint Martensberg en keert de rust weer. Een stuk verder is het even opletten want anders mis ik linksaf het smalle fietspad waar ik langs moet over de Bervennen en moet ik een heel stuk omfietsen. Maar is goed gegaan. Zo kom ik van een heel andere kant Middelbeers binnen gefietst ook leuk.

Midden in Middelbeers vind je Cafe de 4 Linden waar weer pauze gemaakt kan worden.

Wat kom ik tegen op weg naar de volgende pauzeplaats? In Middelbeers passeer ik de kerk met de Mariakapel. Bij knooppunt 80 is het uitkijken geblazen want hier steek ik een onoverzichtelijke, drukke weg, de Kattenbergseweg over. Dit staat bij gevaarlijke punten netjes elke dag op de route aangegeven met speciale route waarschuwingsborden. In Diessen kom ik een brug tegen over het riviertje de Reusel met een herinnering aan de 2e wereldoorlog. Verderop linksaf is het weer even opletten geblazen. Zo rijd ik verder naar Baarschot en daarna na een paar kilometer rechts en dan links het terrein van Hampshire Baarschot op waar weer een pauzeplaats is. Ik hoorde onderweg al een hele tijd een tik bij het achterwiel en na inspectie met Kas en Rene, de twee rijwielherstellers die voor de reparaties onderweg zorgen, hebben we het al snel gezien. Een spaak in het achterwiel kapot.....alweer. Nu heb ik er wel 5 als reserve bij me dacht ik. Maar bij Rycu hebben ze me per ongeluk de verkeerde maat spaken mee gegeven. Ook mijn fout ik had dit even moet controleren. Ze zijn dunner en dan past het niet. Dus straks maar eens gaan bellen. Met een kapotte spaak kun je nog prima fietsen als je een beetje uitkijkt dus dat zal vandaag en morgen geen probleem worden. Binnendoor naar Vessem is het volgende mooie traject wat op het menu staat. Onderweg nog even gestopt bij een witte kapel, de Onse Lieve Vrouwe ende Sint Jop Kapel uit ergens 16.... meen ik gezien te hebben. Door dat gepier met die spaken toch maar in standje Max Verstappen gaan rijden anders ben ik wel heel laat terug vandaag. In Vessem en verderop in Knegsel zit ook geen rijwielzaak, doorfietsen dus en gas erop. In Knegsel bij Dinee Cafe de Kempen is weer een pauzeplaats, het houd niet op vandaag. De vierde en de laatste. Door dat hard doorfietsen op standje Max Verstappen is de eerste accu ook bijna leeg dus die wissel ik ook even voor een nieuwe. Dit wel pas na 84 km. dus dat valt mee. Op naar Zand Oerle langs Camping de Molenvelden.

Hier even bij dat kanon staan te kijken. Het is nog steeds geel en nog steeds groot. haha. Over de Eindhovensebaan gaat het met gezwinde spoed verder naar Veldhoven. Hier zijn ze ook links en rechts weer een heleboel huizen aan het bouwen, zodat de bebouwing onderhand Zand Oerle bereikt heeft. Is nodig maar alle leuke stukjes weg die hier lagen zijn nu wel verdwenen. Jammer. In Veldhoven langs twee rijwielzaken gereden maar passende spaken hadden ze niet. Op deze manier kom ik vandaag toch aan een respectabel aantal kilometers.

Ondertussen onderweg Rycu gebeld en gelijk 15 spaken besteld kan ik weer even vooruit.

Bij het sportcafé me weer afgemeld voor vandaag en natuurlijk het dagelijkse afkoelbiertje gedronken.

Dagafstand 72 km.

Vrijdag 12 Juli 2024, dag 4;

Het is weer of weer geen weer, dat laatste dus. Voor bijna de hele dag is er regen voorspelt vandaag. Buienradars in Nederland en Belgie, buienalarm, weerplaza, weeronline enz. vertellen allemaal hetzelfde het is en blijft nat.

En om met een graadje of 14 15 met een regenpak aan de vierde dag te gaan fietsen daar heb ik geen zin in.

Een regenbui onderweg is niet erg maar de hele dag regen en af en toe droog is niet leuk.

Dus de 4 daagse word dit jaar jammer genoeg een 3 daagse en ik denk dat er meer mensen vandaag zo over denken.

Wat voor mij ook nog meetelt is dat er gisteren van Baarschot terug fietsend naar het sportcafé nog een spaak in het achterwiel gesneuveld is. Het begint nu wel een beetje link te worden om hiermee wat verdere afstanden te gaan fietsen.

Gereden heb ik in deze 3 dagen 204 kilometer. Dit is gerekend vanuit thuis.

Een kleine 5 uurtjes per dag ben ik onderweg geweest.

Drie hele mooie dagen, over de vierde dag gaan we het niet meer hebben.