Duits Lijntje maar eerst naar Xanten.

Ik heb er nog even tijd voor dit jaar dus ga ik toch nog een kleine zomertoer doen.

Het Duits Lijntje heb ik natuurlijk al uitvoerig beschreven op de pagina Vergeten en Onbekende Fietsroutes.

Ik kan nu door allerlei gedoe met mijn gezondheid dit jaar deze route eindelijk eens helemaal gaan fietsen en jullie meenemen om te kijken of deze route ook echt de moeite waard is om eens te gaan fietsen.

Dus dat ga ik vanaf komende Zaterdag 27 Juli doen.

Ik schat een dag of vier vijf onderweg te zijn.

Om bij het door mij gekozen startpunt van de route in de buurt van Wesel gelegen aan de Rijn te komen ga ik eerst met een ommetje in twee dagen via Herongen en het startpunt bij Wesel naar Xanten fietsen.

Zaterdag 27 Juli 2024

Vanmorgen terwijl ik aan de koffie zat vroeg ik me mezelf iets af. Ben ik wel ooit eerder op een zaterdag vertrokken? Volgens mij niet of ik moet er om jokken.

Het welbekende gedoe op de eerste dag maar ik denk dat ik alles wel bij me heb dus om 09.15 uur....

Trappen met die Hap!!!!

De route staat in het teken van het Duits Lijntje maar eerst moet ik in Xanten zien te komen. Dus dat ga ik vandaag en morgen eerst maar eens doen. Het Schuttersbos, Gijzenrooi, Geldrop en zo kom ik in Heeze. Hier wat lekkere broodjes gekocht en langs het kasteel fiets ik door de Hubertusbossen over de Somerenseweg naar Someren. De paddenstoel, rood met witte stippen net voor het kasteel aan de linkerkant staat er ook nog. Onderweg de broodjes opgegeten ik heb tijd genoeg vandaag dus rustigaan. De brug over de Zuid Willemsvaart eens van de andere kant overgestoken. Asten laat ik links liggen en kom zo in Heusden. De weg hier doorheen hebben ze helemaal opgeknapt dus dat fietst lekker door. Verderop is het eetcafé nog steeds dicht dus helaas verder naar Neerkant, Helenaveen en Evertsoord. Aan de linkerkant ligt de Mariapeel waar vroeger nog veel turf gestoken is. De Helenavaart en het Defensie of Peel Kanaal werden aangelegd om dit te transporteren. In de 2e wereldoorlog waren het ook verdedigingswerken om de Duitsers tegen te werken met hun opmars. Niet dat dat veel geholpen heeft maar toch.

Op de rotonde richting Sevenum staat een groot standbeeld als wegwijzer naar Attractiepark Toverland. Best een apart ding. Als je er dan nog voorbij rijd helpt een bril ook niet meer. Een stukje verderop kom ik dus langs het welbekende pretpark Toverland ook altijd leuk om eens van een afstandje te zitten bekijken. Dat doe ik dus ook zittend op een bankje. Hier eet ik gelijk ook een broodje want de brandstof was ver op. Kaas, worst en broodjes en een mars reep die een beetje gesmolten was door de warmte. Bussen vol groepen rijden daar af en aan het is er een drukte van belang. Niks voor mij dus snel verder naar Sevenum. Hier in de omgeving heb je heel veel kwekerijen voor groente en fruit dus die zie ik genoeg onderweg naar Grubbenvorst. Je zou het drukker verwachten maar je fietst hier redelijk rustig op het gemakje doorheen. Onderweg passeer ik ook nog Californië en dit gewoon in Nederland, moet niet gekker worden. In Grubbenvorst ga ik maar weer eens bootje varen om de Maas naar Velden over te steken. Venlo komt snel dichterbij net zoals ook een partijtje donkere lucht. Ik ben heel benieuwd of het droog blijft en of en hoe lang het gaat regenen. Over de oude Venloseweg fiets ik Venlo binnen en langs de buurtschappen Genooi, Het Ven en de Herongerberg gaat het steil omhoog de Herongerberg op naar Herongen. Hier eerst boodschappen gedaan bij de Penny en dan als een speer naar de camping. Net voor de regen kom ik daar aan. Tentje bouwen word em weer niet het blijft de komende uren nog wel even doorregenen. Dus maar weer een trekkershut gehuurd. Lig ik vannacht lekker droog en warm. Leuk hutje met 4 bedden, kooktoestel, tv, koelkast en verwarming kortom niks mis mee. Alleen de prijs was prijzig € 65,00 voor een nachtje voor dit slaapgenot. Biertjes kosten hier maar € 2,00 per fles dus dat maakt het een beetje goed, want ik heb me een partijtje dorst niet normaal. Avondhap Chili Concarne met worst en broodjes. Onderweg geluk gehad met het weer maar dat geluk is nu dus voor zeker een paar uurtjes op.

Voor de komende dagen word het wel mooi weer, is voorspelt door de weerprofeten, ik ben benieuwd.

En geloof het of niet.........het is half negen en droog. De biertjes die ik bij de Penny markt gekocht heb zijn intussen ook koud en drinkbaar. Buurt genoeg want voor bij de receptie waar ik 20 meter vandaan sta is een soort verzamelplaats voor de gasten waar het best nog gezellig en een beetje laat geworden is.

Camping Holzmichel Straelen-Herongen.

Op zich een prima camping voor een nachtje.

Trekkershutten te huur en tentplaatsen tussen de vaste gasten. Sanitair is schoon en netjes. Ook is er een zwembad aanwezig. Bij de kiosk zijn wat kleine dingen te koop zoals ijs en drinken. Er is een Imbiss aan het begin van de camping waar simpele gerechten op het menu staan. Deze is maar beperkt open. In Herongen vind je verder een Penny supermarkt.

Dagafstand 74 km.

Zondag 28 Juli 2024;

Gisterenavond eerst maar eens twee van de vier bedden uitgeprobeerd. Het tweede lag lekker, bij het eerste lag ik op ijzeren staven omdat het matras voor mij met mijn ruim 100 kg. te dun was. Ik heb heerlijk geslapen vannacht en werd pas om 8 uur wakker. Na heel de bende weer opgeruimd te hebben heb ik een paar bekers koffie to go uit de automaat getrokken voor een euro per beker om het ontbijt weg te spoelen. Het stuk kaas en de salami worst van thuis smaken toch lekkerder als ze uit de koelkast komen. De sleutel van het hutje ingeleverd en om half 10....

Trappen met die Hap!!!!

Op naar Xanten! Ik heb voor vandaag allemaal weggetjes uitgezocht die zoveel mogelijk over voormalige spoorweg trace's lopen de zogenaamde Bahntrassen. Deze heb ik gevonden op www.nrw-bahntrassen.de. Stukjes variërend van een paar honderd meter tot een paar kilometer. En echt niet allemaal perfecte fietspaden maar ook overwoekerde paden door het bos met grote stenen en kinderkoppen als ondergrond, modderige bospaden en kiezelpaden. Maar wel heel mooi fietsen zo!

Zo gaat het door of langs Wachtendonk, Aldekerk, Rheurt, Kamp Lintfort, Rheinbach en nog wat van die leuke Duitse gehuchtjes. Om 12 uur ergens in de rimboe tijd voor de lunch. Het zonnetje schijnt uitbundig en het is zomaar 29 graden. Het schiet ook best wel op vandaag want ik heb al ruim 50 km. gefietst. De Bahntrassen hebben het leuk gemaakt tot nu toe, anders was het een best wel saaie route geweest. Blij dat ik dit thuis uitgezocht heb en hier een leuke route van heb kunnen maken. Over de kwaliteit van de Duitse wegen en fietspaden; het is niet zoals bij ons in Nederland. Meestal zijn ze van slechte kwaliteit en moet je de fietspaden ook nog eens delen met voetgangers. Constant opletten geblazen dus! Na Rheinbach wil ik eigenlijk een stuk van de Rhein Radweg richting Wesel gaan volgen maar dit is afgesloten. Een heel stuk van de Rijndijk word opnieuw aangelegd. Is met die nattigheid van het afgelopen half jaar mooi de Rijn in gespoeld. Dus de omleiding volgend verder gereden. Was prima voorzien van omleidingsborden. Onderweg word ik nog bijna van mijn fiets gereden omdat een automobilist het nodig vond om op standje Max Verstappen zo de voorrangsweg op de knallen en daar fietste ik. Ik vol in de remmen. Ging net goed gelukkig. Even verderop kom ik dan bij Buderich toch uit bij de Rijn. De kademuren en dijken zijn hier in het verleden al versterkt. Ik denk dat anders de plaatselijke voetbalclub er niet meer geweest was. De brug over de Rijn is best mooi om te zien en over de Rijn varen best veel grote vrachtschepen. Aan zondagsrust doen die kennelijk niet. Hier vind en zie ik verderop de eerste sporen van het Duits Lijntje. De Eisenbahnbrucke bij Wesel. Over de Bislicher Insel fiets ik verder naar het fietsveer van Xanten naar Wesel. Hier sla ik linksaf richting Xanten. Een stukje bergaf uitrollen en bij het eerste bankje wat ik hier vind is de accu leeg. Kan ook wel na 75 km. geworstel door bos en heide en best wel glooiend. Want echt vlak was het eigenlijk nergens. Je kunt hier een rondje langs het archeologisch park fietsen en nog een mooi stukje van het centrum bekijken dus dat heb ik gedaan. Romeinen ben ik niet tegen gekomen wel hordes toeristen die de romeinen aan het zoeken waren. Ik wens ze hiermee succes!

Expeditie camping kan weer beginnen! Zo sta ik net buiten Xanten zomaar op het eerste stukje van de Boxteler Bahn oftewel het Duits Lijntje. Verderop heb ik de eerste camping, Camping Bremer, rechts laten liggen en bij de tweede, Waldcamping Spreetenkath, was er niks te krijgen dus dat werd em ook niet.

Bij de derde was alles wel goed geregeld dus daar heb ik mijn tentje neergeploft. HAHA. Even zitten klooien met mijn nieuwe tentje want dat had ik nog nooit opgezet. Maar het staat. Jammer vandaag, het is per slot van rekening zondag, was dat er geen winkel open was en een tankstation ben ik niet gaan zoeken dus geen tent opzet biertje vandaag. Ik was om half vier hier en om vijf uur gaat voor het restaurant pas open. Bij de receptie is verder aan drinken of eten niets te koop. Nog even snel onder de douche en zo zit ik net voor vijven fris en fruitig toch aan mijn wel verdiende biertje.

Koken heb ik geen zin in dus de avondhap in het restaurant bestaat uit Wiener Schnitzel met Pommes, 2 schijfjes tomaat, twee schijfjes komkommer en een blaadje sla. Smaken deed het best alleen de portie was niet al te groot maar voldoende.

En voor € 25,00 inclusief een paar flesjes bier om mee naar de tent te nemen niet al te duur. Om 8 uur is het nog dik 25 graden en met die paar biertjes erbij en stukjes kaas en worst, die van thuis nog steeds, is het hier best vol te houden.

Water, stroom en wel twee picknicbanken bij de tent dus het is weer helemaal top geregeld. Ik heb hier een heel veld voor mezelf. Er staat verder geen enkele tent. Toiletgebouw is supernetjes en ligt redelijk dichtbij. Naar het restaurant en de receptie, welke centraal voor op de camping liggen, ben ik fietsend heen gegaan.

Dit was lopend heen en terug met mijn versleten rug en heup qua afstand voor mij niet te doen.

Ik moest voor dit kampeergenot € 16,30 betalen inclusief stroom en gebruik van het sanitair gebouw.

Camping Kerstgenshof.

Sonsbeck-Labbeck in de buurt van Xanten.

Dagafstand 86 km.

Maandag 29 Juli 2024;

Om zeven uur klaarwakker. Snel even de plantjes water gegeven want ook het toiletgebouw is helaas niet op snelloop afstand. HAHA. Het laatste broodje met kaas en worst, nog steeds die van thuis, naar binnen gewerkt en heel de bende weer in de tassen gepakt. De tent leg ik nog even te drogen in de zon. Zo kan ik die mooi droog inpakken. Om kwart voor negen sta ik bij de receptie om de douchekaart in te leveren. Inclusief alles moet ik € 16,30 betalen. Mooie prijs vind ik. Dus precies om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Ik zit vrijwel meteen weer op de route maar ook meteen weer op zo'n karrenpad door het bos wat eigenlijk afgesloten was. Waarom weet ik niet ik kon er prima doorheen fietsen, voordeel van hele dikke banden. Het andere stel wat ik tegenkwam was lopend de fietsen door de blubber aan het sjouwen en trekken. Ook lekker zo vroeg op de morgen. Genoeg te zien onderweg betreft het Duits Lijntje. Dus een paar mooie foto's kunnen maken. Na een kleine elf kilometer verlaat ik even de route om bij bakkerij Heicks en Teutenberg in Uedem te gaan ontbijten. Voor een tientje kreeg ik 3 broodjes, roggebrood, kaas, worst, ham, jam, roomboter een gekookt eitje en koffie kon niet op.

Met genoeg brandstof voor de komende uren fietst ik verder. Net voor Goch kom ik langs het Boxteler Bahn Denkmal, leuk om te bekijken. Een vriendelijke Duitser zet mij met mijn fiets en het hele spulletje op de foto.

Of jullie daar nu zo blij mee zijn......maar toch zie foto hieronder.

Zo genoeg gekkigheid snel weer verder. Een mooi ommetje naar Goch wat best wel een leuk plaatsje is. Na Goch kom ik langs Asperden, Hassum en Hommersum en kom ik genoeg tekenen van het Duits Lijntje tegen. Ik schakel de Garmin over op het volgende deel van de route die mij naar Lennisheuvel moet brengen. Al snel sta ik in Gennep. Hier vind je ook een mooi centrum waar vanalles te zien en te beleven is. Je moet er wel even voor van de route af. Bij Loc 94 steek ik verderop de Maas over. Oeffelt, Haps, Mill, Wilbertoord, dat zijn enkele plaatsen waar ik langs of doorheen fiets. De lus langs Cuyk laat ik rechts liggen omdat hier weinig te zien is en wat er te zien is heb ik een paar jaar geleden al eens bekeken. De route van Visit Brabant klopt als een bus en is mooi fietsen maar de bezienswaardigheden van en over het Duits Lijntje laten ze meestal links of rechts liggen en dat is jammer. Ik ben bij Oeffelt, Mill en het Vliegveld bij Volkel wel wat aan het zwerven en zoeken geweest maar hier gaat zoveel tijd in zitten dat het eigenlijk niet te doen is. In Mill heb ik wel een stukje van de route Sporen van de Oorlog gevolgd dit was wel een deel van de route en leuk om te fietsen. Mill is sowieso een leuke plaats om even te blijven hangen. Een leuk centrum waar je alles vind wat je als fietser nodig hebt. o.a. een Supermarkt, Restaurant, een Geldautomaat en zelfs een fietsenmaker. Zo kom ik uiteindelijk  na wat omzwervingen door de omgeving aan in het mooie Uden. Altijd mooi om doorheen te knarren maar vandaag is het weekmarkt en retedruk. De vishandel is jammer genoeg al gesloten, een gebakken visje was geen straf geweest. Eerst maar eens de accu wisselen en dan snel verder via Mariaheide naar Veghel. Onderweg besluit ik door te fietsen naar Schijndel het is pas 3 uur en een kilometer of 7 verder fietsen moet kunnen. In Schijndel snel doorgereden om eerst boodschappen te doen bij de Jumbo. Ik heb geen zin meer om het centrum nog te gaan bekijken. Dus op naar de camping aan de Langstraat. Deze camping stond me helemaal niet aan, het was wel een skon plekske maar niet mijn plekske voor de komende nacht dus snel nog effe 5 kilometer doorgefietst naar het plaatsje Olland. Hier zit nog een mooie camping die eerst te ver op de route lag. Maar door dat stug 40 km. verder fietsen dan de bedoeling was vandaag en ook gisteren een kilometer of 10 langer doorfietsen is de route een vierdaagse i.p.v. een vijf daagse geworden.

De avondhap voor vandaag Hollandse bami schotel. Mooi plaatsje gekregen met stroom en water en op 15 meter is de recreatieruimte met buiten op het terras tafels en stoelen dus dat komt weer helemaal goed. Hier mijn gaspit maar eens neergezet en op mijn gemak zitten koken en eten. Afwasplaats met heel warm water en ook de toiletten en douches waren ook hier dik voor mekaar. Marleen de eigenaresse vond alles prima als je alles maar netjes achterliet en dat doe ik natuurlijk!

Camping de Geelders Olland.

Een prima camping waar alles heel goed verzorgd is. Hele vriendelijke eigenaren. Ruime plekken, prima sanitair. Bij slecht weer verwarmde recreatie ruimte voorzien van een goed uitgeruste keuken. Je krijgt een grote standaard plek met stroom en een waterpunt. Een deel van de plek is verhard maar op de plek zelf is voldoende gras om je tent op te zetten. Een apart trekkersveldje of tentplaats hebben ze niet.

Zomer en wintercamping!

Dagafstand 104 km.

Dinsdag 30 Juli 2024;

Om 7 uur lekker wakker. Eerst het beddenspul opgeruimd en alles uit de tent gehaald. De tent laat ik nog even staan dan is die zeker droog. In de keuken de waterkoker maar eens aangeslingerd en koffie gemaakt. Krentenbol, broodjes met nog steeds die kaas, lunchworst en salami van thuis. Goed ontbijtje zo maar na het ontbijt het restant van de kaas en de salami toch maar in de vuilnisbak gekieperd. Om half negen is de tent droog en ingepakt. Nog even zitten kletsen met de eigenaresse en om 9 uur....

Trappen met die Hap!!!!

Over de Sloophoosweg naar Wachtpost 5 bij Cafe de Rustende Jager. Dit cafe is nog gesloten dus geen koffie. Hier sla ik linksaf om verderop de Gemondsestraat in de slaan. Hier ligt het voormalige station van Liempde. Is privé terrein dus rijd ik dit maar voorbij. Na camping Blue Woods sla ik linksaf en kom via de brug over de Dommel uit in Boxtel. Hier volgt de route kruip door sluip door een heel mooi stuk door het centrum van Boxtel. Verderop op de Industrieweg ga ik nog een keer een ontbijtje halen bij het tankstation van de Shell. De gehaktstaaf schuif ik meteen naar binnen de rest bewaar ik voor zometeen. Nog een klein stukje en ik ben in Lennisheuvel bij gemeenschapshuis Orion. Het door mij gekozen einde van de route langs het Duits Lijntje. Hier eet ik het broodje beenham wat ik eerder gekocht heb op en spoel dit weg met cola.

Ik fiets een stukje terug langs de Keulse Baan naar Den Oorsprong. Hier stel ik de Garmin opnieuw in en begin aan het laatste stukje richting huis. Eerst het fietspad een stuk volgen en de snelweg overgestoken. Dan langs het industrieterrein van Liempde naar de Vleutstraat. Je fietst hier door een mooi natuurgebied 't Groene Woud. Het is hier wel opletten voor hard rijdende auto's die door de smalle wegen best wel kort langs je heen rijden. Lekker rustigaan doorfietsend kom ik zo aan in Best. Verderop is Cafe Dokus niet open dus geen koffie. Heb ik de laatste dagen wel vaker meegemaakt. Na de grafsteen van Joe Mann welke aan het einde van de weg aan de linkerkant ligt sla ik eerst linksaf om een stukje verder de brug over het kanaal over te steken en ga hierna rechtsaf over de Dieze naar het Beatrix Kanaal wat ik blijf volgen tot bij Meerhoven. Langs dit fietspad kom je na een paar kilometer een prima snackbar tegen voor een drink of eetpauze. Het is lekker rustig onderweg maar het is wel opletten met allemaal van dat wandelend werkvolk op het fietspad. Het is lunchtijd voor hen en dan gaan ze lekker een stukje wandelen. Bij Meerhoven steek ik de Caspar de Haanbrug over en vervolg mijn weg door langs de Mac Donalds te fietsen. Na de Hovenring en de Peter Zuidlaan maak ik nog een klein lusje om door de nieuwe fietstunnel onder de Kempenbaan door te fietsen. Dit fietst ook altijd lekker en je hebt geen stoplichten. Nog een stukje van de Run en dan linksaf onder het viaduct door en rechtsaf het mooie stukje langs Recreatieplas Hanevoet. Ik heb tot vandaag de dag nooit geweten dat die plas zo heette.

Zo rijd ik verder langs de bekende wegen, de Locatellistraat, de Antoon Coolenlaan en de Floralaan West, om weer thuis te komen.

Casa Camelia.

Dagafstand 48 km.

Onder de foto's vind je nog wat over Cijfertjes en weetjes, dus lees nog even verder.

De Cijfertjes en weetjes;

4 dagen gefietst totaal 312 km.

Dagafstand 78 km.

1x een trekkershut gehuurd.

2x overnacht op een camping.

Prachtig mooi zonnig en warm zomerweer gehad, jammer van de zaterdagavond.

Met de Himi geen rare dingen dus dat ging ook weer prima.

Wat ik wel heel jammer vond is dat de route van Visit Brabant af en toe zulke rare wegen volgt en best wel veel overblijfselen en herkenningspunten van het Duits Lijntje die je wel fietsend bereiken kunt niet in de route opgenomen heeft.

Ik ga hen zeker nog een keer mailen of bellen hierover.

Ook zijn er best wel wat herkenningspunten van het Duits Lijntje langs de route in Nederland alleen te voet bereikbaar.

Daarom ga ik zelf in de komende weken aan de slag om de route te herplannen en hier een nieuwe GPX track van proberen te maken. Hierin neem ik dan ook de lus over Cuyk mee. Als deze klaar is en mocht je hierin interesse hebben kan ik je deze track per mail doorsturen. Mail me maar even op info@johnnyontour.nl

Met de trein kun je heel makkelijk in Boxtel of in Wesel komen om aan deze route te beginnen.

Mijn doel was om te kijken of het de moeite waard is om de route langs het Duits Lijntje te gaan fietsen.