Helmplicht voor Fat Bikes;

Hier gaat het al zo lang over en nu is er besloten dat dit dus echt een verplichting gaat/moet worden.

En nog meer....een leeftijdsgrens van 14 jaar voordat je een fat bike mag besturen.

Even wat regeltjes;

Het motorvermogen mag maximaal 250 watt zijn en de Fat Bike of E Bike mag niet harder kunnen dan de wettelijke 25 km. per uur. Er mag een handgas gemonteerd zijn mits dit tot maximaal 6 km. per uur, de zogenaamde wandel/loop ondersteuning of ook wel in de volksmond wegrijhulp genaamd. Dit geld niet alleen voor de Fat Bike maar dus voor alle elektrische fietsen. Dit alles staat wettelijk beschreven in de Nederlandse Wegenverkeerswet.

Alleen dat van die leeftijdsgrens is nieuw.

Dat met die helm daar heb ik geen enkele moeite mee. Toen ik nog vaak met de renfiets onderweg was zowel recreatief en in clubverband was deze ook verplicht en ook tijdens mijn ritten op mijn trekking fiets in binnen- en buitenland had ik meestal wel een helm op want eerlijk is eerlijk het is toch in het belang van je eigen veiligheid. Stuiter maar eens van je fiets af en val hard op je hoofd. Een paar schaafwonden of een paar dagen hoofdpijn is dan wel het minste wat je er aan over kunt houden.

Maar....een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helm op lost het probleem niet op zolang er illegale fat bikes verkocht worden die aan geen enkele wettelijke Nederlandse eis voldoen en legale fat bikes die toch relatief makkelijk op te voeren zijn met software codes welke overal op You Tube en het internet makkelijk te vinden zijn of met opvoersetjes van bijvoorbeeld Ali, Temu en Amazon. Verzekeringstechnisch heeft het rijden op een opgevoerde of illegale Fat Bike ook gevolgen, je voldoet niet aan de wet en kunt aansprakelijk gesteld worden na een ongeval voor alle aan derden toegebrachte schade. Is je zoon of dochter minderjarig dan zullen de kosten verhaalt worden op de ouders. Dit kan flink in de papieren gaan lopen. Ook de leeftijd grens van 14 jaar is zoiets daar zal op gecontroleerd en gehandhaafd moeten gaan worden om dit te laten werken. Krijgen we dan een complete heksenjacht op iedereen die met een fat bike of iets wat er op lijkt of zelfs een normale E bike onderweg is?

Kan natuurlijk maar ik moet het nog zien gebeuren.

VOORBEELD...........

Bij mij om de hoek zit en een politie bureau en een middelbare school. Hoe vaak ik niet zie dat er wel of politie of handhaving in de buurt is maar die ondernemen geen enkele actie als de schooljeugd daar zeg maar om 3 uur 's middags los gelaten word. De meesten van hen ongeacht het soort rijwiel waar ze mee onderweg zijn zijn alle verkeersregels als ze die al ooit geleerd hebben spontaan vergeten en lappen alle regels aan hun laars. Tegen het verkeer in fietsen, rood licht bestaat niet, met drie of 4 langs elkaar fietsen, met 3 of meer op een fiets omdat de bushalte zo ver lopen is en over de stoep fietsen zijn hier enkele voorbeelden van. En ik denk dat er nog wel meer van die dingen te verzinnen zijn.

TOT SLOT.................

Toen wij in de leeftijd waren van pak em beet 13 tot 16 jaar vroeger en naar school gingen deden we eigenlijk precies hetzelfde, lekker stoer doen tegenover je klasgenoten zo van kijk eens wat ik doe en overal lak aan hebben.

Alleen elektrisch aangedreven fietsen die waren er toen nog niet en ook toen werd er bijna niet gecontroleerd. De enige bekeuring die ik ooit gehad heb op de fiets was voor fietsen zonder licht en die kreeg ik ook nog eens nadat ik na een gezellige zaterdagavond tegen een politie auto botste. Maar dat is al heel lang geleden. Die met dat licht die moest ik betalen voor het botsen tegen die politie auto kreeg ik een waarschuwing en ik moest naar huis lopen.

Zo ging dat toen....lang geleden.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken. Wel heb ik alvast een nieuwe helm gekocht in een mooi kleurtje blauw van Abus. Want ook een helm heeft om het zomaar te zeggen een houdbaarheids datum ik meen iets van 4 tot 6 jaar. En heb je je helm een keer laten vallen of heb je een schuiver gemaakt is het aan te raden om deze meteen te vervangen.

Nu nog een twee helmmutsen, eentje voor in de zomer en eentje voor in de winter, en ik ben om het zo maar te zeggen klaar voor de eerste controle.