Alles over de Himiway Cruiser in 2023;
Op deze pagina wil ik jullie meenemen over hoe ik bij het merk Himiway terecht gekomen ben. Wat ik fijn en niet fijn aan de Himiway Cruiser vind en wat ik gedaan heb om de Himiway Cruiser helemaal naar mijn zin op te bouwen om er fietstochten en natuurlijk fietsvakanties mee te gaan maken.
Ik geef ook veel tips betreft het onderhoud van de Himiway Cruiser en hoe dit goed aan te pakken en probeer in simpele bewoordingen uit te leggen hoe je iets als bijvoorbeeld het stellen van de remmen moet doen.
Veel lees en kijk plezier!
Over het merk Himiway in het kort;
Himiway komt als merk oorspronkelijk uit Amerika en laat zijn fietsen zoals zovele fabrikanten bouwen in China. Ze gaan voor en bieden kwalitatief goede Fatbikes aan voor een nette prijs. Om de fietsen te bouwen gebruiken en monteren ze onderdelen van verschillende bekende merken zoals bijvoorbeeld Shimano, Bafang, Samsung, Tektro, Suntour en Kenda. Sinds de introductie ongeveer twee jaar geleden in Europa hebben ze betreft de kwaliteit van hun fietsen en de onderdelen die ze gebruiken voor de afmontage een echte inhaalslag gemaakt. Voordeel is dat je de meest gangbare onderdelen ook bij je reguliere rijwielhandel kunt kopen en eventueel kan laten monteren en repareren.
Mijn Himiway is daarom in onderhoud bij www.tweewielerservicewieringa.nl mijn eigen lokale rijwielhandel.
Erik Wieringa heeft mijn Himiway eens goed onder de loep genomen en het onderhoud bij hem laten doen is volgens hem geen enkel probleem.
Voor de garantie termijn van 2 jaar, mocht er echt iets kapot gaan, de motor, de voorvork of de accu bijvoorbeeld, moet je natuurlijk in eerste instantie wel gewoon bij Himiway zelf zijn. Lijkt me ook het meest logisch toch.
De Himiway Cruiser in het kort;
Motor;
250 watt borstelloze achterwielnaaf motor met een motorkoppel van 80 Nm. Speciaal en exclusief voor Himiway door Bafang ontworpen en gebouwd. Na lang zoeken, mailen en rondbellen ben ik hier achter gekomen. Bafang is een best veel voorkomend merk en naar het schijnt zijn ze op dit gebied zo'n beetje de grootste fabrikant van de wereld. Ze leveren voorwielnaaf motoren, achterwielnaaf motoren, middenmotoren en maatwerkoplossingen. Steeds meer fietsfabrikanten maken gebruik van de motoren van Bafang. Dit niet alleen onder de eigen merknaam van Bafang maar ook onder hun eigen merknaam waarvan Himiway er dus ook een is.
Accu, LCD Scherm en Stuurcontroller;
Accu met Samsung of LG cellen, Lithium-Ion 48 volt 17,5 ah. 840 Wh met lader, met een realistisch bereik van 56 tot 96 km. Best wel een hele forse accu dus. Voordeel van dit soort accu's is dat je ze zonder problemen na een korte rit kunt opladen zonder dat dit schadelijk is voor de accu. Garantie 2 jaar. Losse/reserveaccu en extra lader zijn te bestellen bij Himiway actueel voor € 650,00. Niet goedkoop dus. Raad dit ook echt aan mocht je denken een reserve accu nodig te hebben. Via Amazon en Ali expres zijn genoeg passende accu's te koop maar of deze accu's kwalitatief goed zijn daar heb ik echt geen idee van en ook mijn twijfels over.
LCD scherm, Engels jammer genoeg niet instelbaar naar Nederlands of ik moet dit nog ergens kunnen vinden in de handleiding. Scherm geeft aan Batterijcapaciteit, Niveau Trapondersteuning 1 tm. 5, Gereden kilometers, Snelheid, Motorvermogen in watt, USB lader. Met achtergrond/nachtverlichting.
Alles te bedienen met de stuurcontroler links op het stuur.
Banden;
26x 4 Kenda Juggernaut anti lek banden max. 2 bar, deze zijn met 10 cm. heel breed. Hiermee kun je op elk terrein uit de voeten. Ze zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat.
Versnelling, Cranckstel, Remmen, Voorvork en Verlichting;
7 Shimano Altus groep versnellingen cassette Altus groep 14-28 tanden, crank Altus groep blad 46 tanden.
Shifters 7 speed Altus SIS.
180 mm mechanische schijfremmen. Tektro Serie Aries.
Suntour geveerde, vast te zetten of naar gewicht instelbare voorvork.
Voor en achterlicht met remlicht aan/uit te zetten op de stuurcontroler.
Verdere uitrusting;
De Cruiser word verder geleverd met zijstandaard, kunststof spatborden voor en achter, bagagedrager achter, gereedschap set, fietsbel, montage handleiding en een Himiway pet.
En verder nog wat dingen die van belang zijn;
Loop assistentie tot 6 km. per uur. Instelbaar op stuurcontroler of bedienbaar/ doseerbaar met gashendel. Deze snelheid kan op geen enkele wijze met de te gebruiken instellingen die in de handleiding vermeld worden aangepast of veranderd worden zodat de Himiway in Nederland legaal de weg op kan en mag.
Gewicht inclusief accu 32 kg. Dit zal bij mij wel een paar kilo meer worden met alles wat er nog aan en op gemonteerd moet worden.
Aluminium 6061 Frame.
170 kg. toelaatbaar gewicht (fiets, berijder en bagage)
max. 25 km. per uur(wettelijke EU eis).
Garantie 2 jaar.
Veel onderdelen en eventueel nuttige accessoires zijn los verkrijgbaar en te bestellen op de site van Himiway. Handig mocht er ooit iets stuk gaan. Door de gebruikte onderdelen bij de afmontage kun je voor veel onderdelen ook prima terecht bij de lokale rijwielhandel. Op dit moment hebben we in Nederland ook al meerdere Himiway dealers, waaronder zelfs twee in mijn stad Eindhoven en verder nog in Almere, Enschede, Beesd en Menaldum(Menaam) in de buurt van Leeuwarden. Ongetwijfeld zullen dit er snel meer gaan worden. Verder zijn er in veel Europese landen al heel wat Himiway dealers te vinden. Voor info kijk op de site van Himiway. Hier kun je ook de andere modellen die Himiway aanbied bekijken en natuurlijk kopen.
Koop je liever een Himiway via de dealer dan vind je die dealers en waar ze zitten ook op de website.
Zo weten we dat ook weer!
Natuurlijk heb ik, voordat ik de Himiway Cruiser bestelde, al heel wat snuffelwerk gedaan op internet betreft de opbouw en aanpassing van de fiets zoals ik het graag hebben wil. Dit heeft toch enkele weken van zoekwerk, email verkeer en heel veel rondbellen gekost.
Maar als het goed is moet alles nu kloppen en, heel belangrijk, passend te monteren zijn op de Himiway.
Om er een, voor mij, echt comfortabele vakantie/reisfiets van te maken heb ik de volgende accessoires gemonteerd;
Voordrager Ventura voor geveerde voorvork.
Klik/platformpedalen van Shimano Click'R 421.
Brooks B17 zadel voor een comfortabele zit in de kleur honingbruin.
Stuurhouder voor Ebikes voor mijn stuurtas van Ortlieb, anders past de stuurtas niet op de fiets.
Bidonhouders Versa Mount van Toppeak, ik heb deze links en rechts aan de geveerde voorvork gemonteerd.
Verstelbare Stuurpen van XLC Ahead voor een meer rechte zithouding.
Axa Fold Lite vouwslot 100 cm., speciaal, naar ze zeggen onverwoestbaar slot. Met XLC Cage Mount voor montage.
Houder voor Garmin navigatie gemonteerd op het stuur.
18 Maart 2023;
Himiway Cruiser is aangekomen in het magazijn van de Nederlandse vervoerder in Venlo.
20 Maart 2023
Vandaag is de Himiway Cruiser bij mij thuis afgeleverd in een hele grote doos. Had van allerlei wilde verhalen gehoord over een levering van 14 dagen of langer, kapotte verpakking, beschadigingen, dingen die niet klopten of werkten enz. enz. Maar bij mij alles helemaal in orde, helemaal top. Gat onderin de doos heb ik er zelf in gemaakt, omdat ik de doos anders niet de huiskamer ingesleept kreeg. Bleef ergens achter hangen. Gevalletje ik lomp, en doos groot en best wel zwaar.
Nou dan heb je de fiets met doos en al eindelijk in de huiskamer staan. Uitpakken die handel. Fiets zit heel netjes en stevig verpakt in een berg piepschuim platen en bubbeltjes folie en die zitten ook nog eens vast met tiewraps en heel veel meters plakband. Dus met een schaar, mes en een kniptangetje voorzichtig aan de gang om alles los te halen. Het eerste waar ik bij kan in de doos is het voorwiel, het valt me meteen op dat dit toch wel erg groot is. Dit wiel eerst maar eens montage klaar gemaakt door de plastic afdekkappen van de naaf te halen en de as in te vetten en te monteren. Band is al zo ongeveer op spanning dus daar hoef ik niets aan te doen. Wiel erin en de voorrem afstellen en de fiets staat op zijn bandjes. Vervolgens monteer ik het voorspatbord, de koplamp en het stuur en controleer alle boutjes en moertjes of ze vast zitten. Als laatste stel ik de achterrem af. Ga mijn werk eens van een afstandje staan te bekijken en mij valt op dat de Himiway Cruiser best wel een serieus grote fiets is.
Alle verdere dingen die je nodig hebt, de accu met lader en de handleiding (in het Engels) zitten netjes in een apart doosje verpakt en hier zit ook de beloofde Himiway pet in. Eerst nog even naar de schuur om de Click'r pedalen van mijn gewone vakantiefiets te schroeven, deze opnieuw in te vetten met montagepasta, om deze vervolgens op de Cruiser te monteren.
Zo schiet al lekker op, ben nu een klein uurtje bezig. Nu maar eens een plaatsje op het fietsframe vinden voor de bidonhouder en het slot. Met een beetje passen en meten en met het montagemateriaal wat ik bestelt heb stelt het allemaal niet zoveel voor. De houder van de Garmin navigatie op het stuur gemonteerd en het begint nu echt ergens op te lijken. Stuur en stuurtashouder kan ik nog niet afmonteren omdat er morgen nog een verstelbare stuurpen geleverd word.
Dit is nog een karweitje voor morgen.
En dan als laatste het Brooks B17 zadel monteren, afstellen en goed invetten. Past gelukkig gewoon en is zonder moeite op de zadelpen te monteren en af te stellen. Dit maakt de fiets helemaal compleet. Na een kleine 3 uurtjes passen en meten, net voor 8 uur 's avonds, ....klaar. Het LCD scherm aanzetten en controleren of alle instellingen kloppen. Dit is het geval. Alles doet het en werkt naar behoren en ook de accu is al voor het grootste deel opgeladen zie ik. Morgen nog even de nieuwe verstelbare stuurpen en de stuurtashouder monteren en ik ben klaar om er mee te gaan fietsen.
Ben heel benieuwd ook naar de reacties die ik krijg als ik onderweg ben. Een aparte fiets die je nog niet vaak ziet is het wel.
Heb wel in de gaten dat als ik met de trein weg wil, ik denk ik met stoptreinen moet gaan reizen, omdat de fiets heel moeilijk in een intercity trein te krijgen is. Ook de Fietsbussen zullen een probleem zijn denk ik. We zullen zien.
21 Maart
Vandaag de verstelbare stuurpen gemonteerd, blij dat ik hiervoor nog een vulring, met een mooi woord spacer genoemd, had liggen anders had ik deze nog moeten gaan kopen vandaag. Verder stuurtashouder passend gevijld en gemonteerd, was eigenlijk ook nog heel simpel. Het originele Ortlieb onderdeel heeft een breedte tussen de pootjes van 75 mm. Moest 83 mm. breedte hebben. Voorzichtig een beetje van de nokjes aan de binnenzijde van de stuurtashouder vijlen en de montagebeugel van het LCD scherm een beetje scheef zetten zodat deze beugel iets naar binnen komt te staan, dan de boutjes voorzichtig weer aandraaien en het past zonder dat er teveel spanning op de beugel van het LCD scherm komt te staan. De beugel zelf zet zich wel naar de nieuwe vorm en maat zonder dat die stuk gaat daar ben ik niet zo bang voor. Verder heb ik de houder voor de Garmin navigatie een stukje richting in de stuurtashouder gezet, zo staat die ook bijna helemaal recht, ziet er toch wat netter uit vind ik.
23 Maart
Het weer is niet best, plensbuien en veel wind, maar toch het eerste ritje van 22 kilometer gemaakt vandaag.
Wat me vandaag opgevallen is en waar je rekening mee moet houden;
Je kunt de fiets rijden zoals een gewone fiets zonder ondersteuning. Gaat wel wat zwaar, fiets is tenslotte geen lichtgewicht. Volgens handleiding de fietselektronica aangezet en zomaar eens wat uitgeprobeerd. Stand 1 en 2 gaat tot ongeveer 10 km. per uur ondersteuning. Stand 3 gaat tot ongeveer 18 km. per uur ondersteuning. Je kunt in deze stand ook het beste en makkelijkst schakelen zoals je dat met een normale fiets met versnellingen doet. De accu gaat op deze stand ook langer mee. Stand 4 en 5 zijn echt voor het fietsen met meer ondersteuning zodat het fietsen echt heel makkelijk gaat. Stand 4 ondersteunt tot ongeveer 22 km. per uur, stand 5 tot ongeveer 25 km. per uur. Deze 2 standen zijn ook meer geschikt voor het rijden met een hogere snelheid. De accu gaat vanzelfsprekend dan ook minder lang mee. Je kunt onder het rijden met de stuurcontroller de ondersteuning niveaus aanpassen met de + en- toetsen.
Houd bij het wegrijden in de gaten dat je een lage ondersteuningsstand kiest, maximaal stand 2, anders gaat de fiets er als een kanonskogel vandoor. Moet je voordat je de fiets parkeert nog even een scherp bochtje maken of een stukje over het trottoir zet de trapondersteuning dan helemaal uit. Zogauw je namelijk nog even meetrapt activeer je de trapondersteuning en is de fiets heel moeilijk bestuurbaar. Wel zo veilig!
Mijn eerste indrukken zijn zeer positief. Wel moet je echt met de fiets leren rijden en het is niet zo dat het echt allemaal vanzelf gaat, het gaat allemaal wel een heel stuk makkelijker en leuker.
De handleiding is in het Engels, met een beetje nadenken moet het geen probleem zijn om deze te lezen en de bedieningsinstructies uit te voeren. Op de website van Himiway is een meer uitgebreide handleiding te downloaden. Hierin staan nog veel meer dingen die handig kunnen zijn om te weten. Heb me hier nog niet verder in verdiept maar ben al wel wat meer dingen te weten gekomen die in de korte handleiding niet beschreven staan.
De zin en onzin van een tweede accu;
Dit vind ik persoonlijk ook best wel een dingetje om het over te hebben. Je hebt natuurlijk met een accu als je rustig aan doet, flink meetrapt en de motor niet al het werk laat doen, al een bereik wat rond de honderd kilometer ligt. Is best wel een acceptabele afstand voor een dagje fietsen dacht ik zo. Met veel klimmen en dalen is dit natuurlijk een stuk minder maar komt toch altijd nog rond de 60 kilometer per dag uit maar je bent dan natuurlijk ook wat langer onderweg.
Verder de ruimte die de accu inneemt, accu is toch met 47x9x8 cm. best wel groot en het gewicht is omme nabij de 4 kilo. Best wel groot en zwaar dus om in een fietstas te proppen. Lijkt mij niet echt handig maar is toch nog wel te doen.
Mocht je besluiten een niet originele accu te bestellen, wat ik zelf niet zou doen, komt hier ook nog een tweede lader bij die je mee moet slepen. Zit je met twee verschillende laders te pieren. Hier heb je met een originele tweede accu geen last van omdat je met de originele lader beide Himiway accu's kunt opladen. Wil je ze als je op fietsvakantie bent toch gelijktijdig opladen dan kun je bij Himiway een extra lader bestellen.
Stroom Dingen en tips die handig kunnen zijn;
Neem wel, zoals ik al jaren doe, een verlengkabel van 10 meter met de juiste campingstekker eraan en een drieweg stekkerdoos met een kabel van 2 meter mee. Vergeet ook niet om twee of drie USB laders met passende laadkabeltjes mee te nemen om het hele elektra spul wat je bij je hebt op te kunnen laden. De lengte van de verlengkabel en de kabellengte van de stekkerdoos bij elkaar is meestal ruim voldoende om bij een stroomkast te kunnen komen.
Een telefoon, navigatie of powerbank opladen in het sanitair gebouw van de camping gaat nog wel maar met een grote Himiway accu met een laadtijd van een uurtje of zeven acht gaat dit toch een stuk lastiger. Of je moet de hele nacht in het sanitair gebouw gaan zitten om de accu te bewaken. Dit lijkt me dus geen goed plan omdat je 's nachts in je bed moet liggen.
Houd ook even in de gaten bij het laden van de accu in de tent dat je de acculader niet direct op het grondzeil van de tent legt, deze lader word namelijk nogal warm!!!
Hoe doet de Himiway het?
Tot nu toe gewoon goed. Vandaag nog even een rondje gedaan van 35 km. en onderweg nog het een en ander net iets anders afgesteld, het zogenaamde finetunen. Volgens mij klopt nu ook dit allemaal en is alles afgesteld en aangepast zoals ik het graag hebben wil. Later deze week wil ik eens gaan kijken hoe het gaat met een rit van rond de 80 km. Ben benieuwd. Word langzaam aan tijd dat het wat warmer weer word, want dat schiet nog niet echt op.
Donderdag 13 April 2023
Het rijden op de Himiway word voor mij steeds makkelijker en daardoor ook leuker. Zoals ik eerder al zei je moet de Himiway echt leren kennen, het is heel anders fietsen als met een normale fiets of e bike. Begin nu echt aan de fiets te wennen en doe er dingen mee die ik in het begin niet deed en als onprettig of zelfs gevaarlijk ervaarde. Spelen met de ondersteuningsstanden, het schakelen naar de juiste versnelling. De balans vinden, smalle doorgangetjes fietsend passeren, met iemand meefietsen die langzamer rijd. In welke ondersteuningsstand rijd ik weg bij een stoplicht en hoe rijd ik door de bochten freewheelend of meetrappend. Wanneer en hoe pakt de motor op als ik de benen even stilhoud. Een stukje onverhard rijden over een kiezel of zandpad is ook geen enkel probleem. Waar je met een normale fiets of e bike af moet stappen en je tot aan de enkels in de blubber staat, kun je met de Himiway gewoon doorrijden. Ik begin steeds beter door te krijgen wat er met de Himiway allemaal mogelijk is.
Verder heb ik aan de opbouw nog wat veranderd. Heb de bidon verplaatst naar de linkerkant van de voorvork en gelijk nog een tweede bidon rechts aan de voorvork gemonteerd. Op de bovenbuis waar ik hem eerder gemonteerd had zat de bidon behoorlijk in de weg als ik van het zadel kwam zonder af te stappen. Hiervoor heb ik om het passend te kunnen monteren twee Toppeak Cage Mounts bestelt en de bidonhouders van mijn gewone vakantiefiets gebruikt. En verder ik heb een frametas van Willex gemonteerd om het gereedschap, bandenplakspul, regenjas en verder nog wat klein spul wat je onderweg nodig kunt hebben mee te kunnen nemen. Voor een zadeltasje was geen plaats meer omdat ik aan de zadelpen het slot gemonteerd heb.
Vrijdag 14 April 2023
Ik wilde ik graag een rit gaan maken van rond de 80 km. Door het slechte weer en best wel van alles te doen op de verkeerde tijd van de dag, tussen 11 en 13 uur, kon ik dit niet eerder doen als vandaag. Na een rondje langs Veldhoven, Duizel, Natuurgebied de Pielis, het kanaal van Herentals naar Bocholt en Natuurgebied de Maaij via Valkenswaard naar Casa Camelia van in totaal 77 km. heb ik geen rare dingen meegemaakt dus eigenlijk ook niet veel te melden over de Himiway. Of het is dat ik met 77 km. op de teller nog 3 van de 5 balkjes op mijn Lcd scherm had staan en ik de laatste 22 km. vanaf Lommel Kolonie grens naar Eindhoven op standje 5 naar huis ben geraced met 26 km. per uur. Dit slurpt dus best wel heel veel stroom. Kwam effe in tijdnood omdat ik pas om half 2 weg was en onze Beagle Pluto bijna omkwam van de honger(maar niet heus haha...) dus moest effe. Enne....het kan gewoon met de Himiway, de motor snort van genoegen, word niet warm en hapert niet. Is denk ik blij dat hij mij snel op de plaats van bestemming kan krijgen. Dus de 100 km. accubereik moet, als je op stand 4 goed meetrapt en meer tijd hebt als ik vandaag had, makkelijk haalbaar zijn.
Op deze manier is het toch wel fietsen met een hele grote, brede glimlach op je gezicht!!!!
De zin en onzin van een tweede accu deel 2 23 april 2023
Ik weet niet wat en hoe ik twijfel?
Himiway zegt dat je de accu na elke rit kunt opladen ongeacht de gereden kilometers die je gereden hebt en dat dit niet schadelijk is betreft de capaciteit en levensduur van de accu. Ik denk van niet. Mij lijkt het beter dat je de accu compleet leegrijd voordat je deze vervangt voor een nieuwe en de gebruikte accu opnieuw oplaad. Dit gaat als je 1 accu hebt niet i.v.m. de geplande dagafstanden en de te rijden geplande kilometers per dag. Je komt dan simpelweg plan technisch niet uit. Daarom heb ik toch maar een extra originele Himiway accu bestelt met bijpassende lader om dit probleem onderweg op te kunnen lossen. Ik kan hierdoor een afstand van ruim 150 km. per dag makkelijk halen, niet dat dat perse moet, ongeacht de ondersteuningsstand die ik kies. Ook met veel wind tegen en veel klimmen en dalen moet ik een afstand van ruim 100 km. per dag ook nog kunnen halen. Onderweg bijladen van de accu is hiermee ook niet meer nodig. Hiermee komen we op de vraag en het antwoord van de zin en onzin van een tweede accu.
Keuze is ieder voor zich maar het is voor mij toch echt wel een dure maar heel erg nuttige oplossing. Ik kan makkelijker mijn dag indelen zonder me zorgen te moeten maken over een lege accu en ik weet dat hierdoor de accu's een langere levensduur hebben wat mooi meegenomen is, ze zijn duur genoeg als je ze vervangen moet.
Weer een geval van veel twijfel opgelost denk ik.
Reserve Binnenband;
Ik heb een review geschreven over de Himiway Cruiser en als dank hiervoor een coupon van € 50,00 van Himiway gekregen. Deze heb ik besteed aan een setje binnenbanden. Ik niet in de gaten dat die zo groot zijn(zie foto onder) Nadeel is dat de banden in geen enkele frame of zadeltas passen dus een band moet ik met doos en al tijdens de fietsvakanties ergens in een fietstas zien te proppen. Of ik al niet genoeg aan bagage en spullen bij me heb.
Donderdag 27 April 2023;
Jammer was dat ik twee banden zou krijgen en er maar 1 geleverd heb gekregen. Contact met Himiway opgenomen, geen probleem excuus voor het ongemak. Samen met de nieuw bestelde accu en lader hebben ze er nog eentje opgestuurd. Hoop dit alles morgen geleverd te krijgen, anders word het volgende week. Vandaag is het koningsdag en doen ze bij DHL Nederland ook aan een vrije dag.
Klantenservice;
Wat me tot nu toe heel goed bevalt is de klantenservice van Himiway. Ze reageren snel en staan klaar om je vragen en eventuele problemen snel op te lossen. Contact gaat via E mail verkeer en werkt gewoon heel erg goed. De antwoorden die je krijgt zijn weliswaar meestal in Steenkolen Boerenkool Nederlands maar wel erg duidelijk. Het is wel makkelijk als je bij montage van de fiets even het framenummer, het motornummer en het accunummer ergens opschrijft zodat je dit bij vragen of problemen bij de hand hebt. Zo kunnen ze je bij Himiway sneller en beter helpen!
Jammer vind ik wel dat je niet net als bijvoorbeeld in Duitsland gewoon kunt bellen met de klantenservice. Ik verwacht dat dit binnen afzienbare tijd ook in Nederland mogelijk is.
Tassenspul;
Nu heb ik zo'n hele mooie grote tweede accu met tweede lader thuis liggen maar dit ding moet natuurlijk ook nog mee op reis. Op mijn dagtochten prop ik hem in de rechter achtertas maar op reis is dit niet echt handig. In het verleden gebruikte ik een bagagezak om mijn tent en wat ander spul mee te kunnen nemen maar dit is in dit geval ook niet handig. Moet je accu en ander stroomspul bij een natte tent inpakken. Daarom van Ortlieb een rack pack tas van 31 liter inhoud gekocht. Wat hier allemaal wel niet inpast, niet normaal. En je kunt onderweg heel makkelijk bij de spullen die er in zitten door de handige, waterdichte rolsluiting.
Donderdag 15 Juni 2023;
Heb de Himiway nu 3 maanden en heb er ruim 1800 km. mee gereden.
Tijd voor een eerste grote beurt. Ketting en versnellingsapparaat gereinigd, gesmeerd en waar nodig opnieuw afgesteld. Remblokjes gecontroleerd en remmen gesteld. Spaken gecontroleerd op spaakbreuk. Gekeken of er geen dingen in de banden zitten die er niet thuishoren en bandenspanning nagekeken. Geen rare dingen tegen gekomen. Wat ik wel in de gaten moet houden is de spelling op het balhoofd van de voorvork, de bevestigingsbout bovenop wil wel eens wat los komen waardoor er wat speling op de voorvork komt. Ik heb natuurlijk ook de voordrager en de bidonhouders hier aan gemonteerd wat met volle voortassen en 2 drinkflessen toch ook snel een kilo of 12 aan gewicht is. De vering moet af en toe ook best wel stevige klappen opvangen. Ik denk dat dit er ook mee te maken kan hebben. Vastzetten met bv. Locktide lijkt me geen goed idee. Het plaatje met de schroefdraad lijkt met op het eerste gezicht nogal dun. Ben bang als de voorvork er voor reparatie een keer uit moet en ik heb de bout met Locktide vastgezet dat het hele ding afbreekt maar dat is mijn mening.
Na een hele grote poetsbeurt tot slot staat de Himiway er weer helemaal top en netjes bij.
Heb bij Wieringa Tweewielers twee nieuwe, stevigere bidonhouders van XLC besteld, omdat ik met de oude van kunststof nog al eens een bidon verlies onderweg. Deze zijn van stevig aluminium, klemmen de bidon goed vast en zijn daarom meer geschikt om mijn bidons van 1 liter mee te kunnen nemen.
22 Augustus 2023;
De Voorjaars en de Zomertoer heb ik weer volbracht. De Himiway Cruiser heeft nu 3400 km. onder de wielen zitten. Tot nu toe eigenlijk probleemloos.
Min puntjes vind ik de banden, zeker de achterband die nu toch echt wel tekenen van gebruik/slijtage begint te vertonen, eens kijken hoelang dit nog goed gaat. Eigenlijk is behalve bij Himiway zelf er nog geen band te vinden die past op de velg en voldoet aan de wettelijke Nederlandse eisen. Je kunt via allerlei wazige sites wel een band bestellen, meestal of eigenlijk altijd zonder de reflecterende band, maar hoe lang en hoeveel kilometers gaat dit goed? Ik heb wel al een band van Schwalbe gevonden de Jumbo Jim in twee uitvoeringen maar hier betreft comfort en levensduur nog geen enkele informatie over, omdat ze nog maar net op de markt zijn. De schijfremmen beginnen nu ook hetzelfde euvel te vertonen en zijn binnenkort ook aan vervanging toe. Maar dat is nu eenmaal het probleem met mechanische schijfremmen en welke remblokjes Himiway gemonteerd heeft. Hydraulische remmen werken beter en gaan inderdaad langer mee. Mijn tip is goed onderhouden, op tijd afstellen en remblokjes vervangen en eraan wennen. De meesten van ons zijn vroeger tenslotte toch ook met velgremmen met remblokjes of trommelremmen begonnen. Een compleet hydraulisch remsysteem monteren kan wel maar is dit wel nodig vraag ik me af. En hoe reageert de ingestelde software van de Himiway Cruiser hierop?
Het Shimano schakelsysteem voldoet met 7 versnellingen in combinatie de 5 elektrische ondersteuningsstanden ook prima.
Geen weg is te lang of te slecht, geen berg is te steil of te hoog weet ik ondertussen uit ervaring.
De accu's hebben voldoende actieradius om er een probleemloze leuke dag van te maken.
Mijn advies is met de gemonteerde onderdelen is niet te gaan lopen klooien maar gewoon originele onderdelen bestellen en de kortere levensduur en de mindere verwachting, want dat is het vaak, voor lief nemen.
De Himiway remt met het Tektro Aries mechanisch remsysteem prima en rijd met de Kenda banden verder fantastisch!
Je rijd nu eenmaal op een heel aparte fiets.
En Verder?
Ik vind het nog steeds een topfiets om mee onderweg te zijn waar ik nog geen enkel probleem mee gehad heb. Tochtjes in de omgeving, dagen of weken onderweg met bagage.
Gewoon lekker fietsen en genieten.
Aan de Himiway zal het niet liggen, die brengt je gewoon overal heen waar je maar naar toe wil.
Het enigste vreemde van Himiway vind ik wel dat ze de Himiway Cruiser verkopen als een lange afstandsfiets. Je rijd er afstanden mee met een snelheid tussen de 18 en 22 km. per uur in ondersteuningsstand 3 of 4. Dit rijd het fijnste en je komt er het verste mee op een acculading. Bij mijn dagtochten en fietsvakantie reizen rijd ik regelmatig rond de 100 km. per dag. Dit is met een accu als het vlak is makkelijk te doen. In de heuvels en bergen kom je rond de 75 km. met een accu. Dan is het handig als je een tweede accu bij je hebt.
Maar............
Ze schenken aan zo ongeveer iedereen die een You Tube kanaal heeft zo'n fiets om er een filmpje over te maken en hun mening over de fiets te geven. Ook al hebben die mensen helemaal niks met fietsen te maken, snappen er helemaal niks van, en gaan ze er eigenlijk alleen maar boodschappen mee doen in het dorp en rijden ze er het liefst zo hard mogelijk mee.
Hier is op zich natuurlijk niks mis mee, dit is een van de betere manieren om reclame te maken voor je producten maar.......
Ik heb nog niemand van deze You Tubers gezien, en die de fiets van Himiway gekregen hebben om uit te testen, die de Himiway Cruiser of een ander model van Himiway echt getest heeft tot het gaatje.
Ikzelf heb de Himiway Cruiser natuurlijk wel tot het gaatje getest en hoe!
Met veel bagage en een totaal beladen gewicht van meer dan 170 kg.
Ik met mijn kleine 100 kg., de bagage en wat de Himiway Cruiser weegt bij elkaar opgeteld.
Onderweg over bergen en heuvels, kilometers zand en kiezelpaden, slechte wegen, lange dagafstanden rijden, dagen achter elkaar met slecht weer. Ik heb de accu's regelmatig helemaal leeggereden tot de fiets er echt mee stopte en dat ik onderweg de accu, ik heb er twee, moest wisselen enz.
De Himiway Cruiser doorstaat het allemaal zonder problemen.
Ik ben tot nu toe meer dan tevreden over hoe de fiets het doet en ook hoe de accu's zich houden.
20 September 2023;
Het was weer tijd voor een onderhoudsbeurt, dit keer bij bij 3750 km.. Zo gezegd, zo gedaan. Alles goed schoongemaakt de ketting, het voorblad en de cassette kunnen na controle nog makkelijk een rondje mee. Ik denk dat deze volgend jaar voor de mei toer vervangen moeten worden.
Heb je geen elektrische problemen, blijf hier dan vanaf. Wel kun je voorzichtig controleren of er nergens geen kabeltjes beschadigd zijn of los zitten. Haal de stekkers als het niet nodig is niet los en ga niet met contactspray of iets dergelijks zitten klooien. In principe zijn de stekkertjes water- en stofdicht.
Dan de remmen en remblokjes eens aan een grondige inspectie onderworpen. De remblokjes zijn nog lang niet versleten zie ik. Stellen dus maar weer. Hoe pak je dit goed aan? Draai de schroefnippels bij de remhendel op het stuur en bij de remklauw weer helemaal in tot dat ze niet verder meer ingedraaid kunnen worden. Heb je op deze manier je remmen nooit bijgesteld dan hoef je dit niet te doen. Aan de kant van het wiel zit op de remklauw een zilverkleurige stelbout. Draai deze eerst rechtsom tot je weerstand voelt en dan weer een slag linksom. Je voelt de stelbout klikken. De remblokjes zitten nu weer perfect gecentreerd ten opzichte van de remschijf. Indien nodig kun je de remkabel iets strakker zetten door de spanbout waarmee die aan de remschijf gemonteerd is los te draaien en de beugel waar de remkabel aan gemonteerd is iets omhoog te duwen tot je een weerstand voelt. Dan trek je met de hand de remkabel iets strakker. De beugel vervolgens iets los laten zodat de remblokjes vrij van de remschijf kunnen draaien en daarna de spanbout weer aandraaien. Controleren of de remmen vrij lopen en weer een klusje geklaard.
Alles bij elkaar met wat ik gedaan heb was het een klusje waarmee ik net geen uur bezig ben geweest.
Toen ik hier mee klaar was het laatste ding, de controle van de banden. Ik heb zo'n digitaal meetding om het profiel te kunnen meten. Nieuw hadden de banden 3.8 mm. profiel. Na meting nu van het profiel in het midden van de band kom ik op 1.6 mm. op de achterband en 2.7 mm. op de voorband. De banden kunnen dus ook nog makkelijk even mee.
Als laatste de bandenspanning weer gecontroleerd en de banden op 1.8 bar gezet en de Himiway is weer klaar voor de winter.
Ik moet nog wel wat verzinnen voor de linker achtertas. Toen ik de remmen nog niet bijgesteld had hing deze net niet op de rem. Maar omdat ik de rem gesteld heb is deze een stukje hoger komen te zitten en hangt de tas er dus wel op. De rem blijft hierdoor af en toe hangen dus dit moet ik nog even gaan verhelpen met een beugeltje of zoiets.
17 Oktober 2023.
Wat mij onderweg opviel was dat de ondersteuning regelmatig deels wegvalt. De ingestelde waarden per ondersteuningsstand worden dan minder. Ik heb de instellingen op 0-5 staan zoals mijn Himiway af fabriek ingesteld was. De snelheid valt een paar kilometer terug en de trapondersteuning dus ook waardoor je behoorlijk mee moet trappen om op snelheid te blijven. De Himiway onderste boven gezet en als eerst de trapkrachtsensor die onder op de trapas zit eens goed schoon gemaakt. Dit loste het probleem maar voor een deel op dus heb ik de klantenservice van Himiway maar eens een E mail gestuurd. Na een filmpje van de werking van dit ding doorgestuurd te hebben zijn zij van mening dat de sensor vervangen moet worden. Er word een nieuwe naar mij opgestuurd. De montage schijnt niet moeilijk te zijn. Als ik dit gedaan heb vertel ik er jullie meer over. Kan de fiets wel gewoon gebruiken het is niet zo dat er helemaal niks meer werkt.
Woensdag 1 November 2023.
De nieuwe sensor is binnen!
Wat heb je nodig voor demontage en montage van dit ding.
Een cranktrekker om het linker pedaal te verwijderen, grote inbussleutel en indien nodig een platte schroevendraaier om de sensor voorzichtig van de trapas te wippen. Klinkt moeilijker als het is maar heb je niet het juiste gereedschap ga dan niet zelf zitten klooien en laat dit klusje het best bij de rijwielhersteller bij je in de buurt doen. Zit er een Himiway dealer in de buurt is dit natuurlijk ook een optie. Niet iedereen heeft denk ik een cranktrekker in zijn gereedschapskist liggen.
Verder is het heel simpel. Verwijder eerst de accu. Zet de fiets onderste boven. Draai de bout uit het pedaal met de inbussleutel, schroef de cranktrekker erin en trek zo het pedaal van de trapas. Koppel de aansluitkabel los en haal de sensor eventueel met de schroevendraaier voorzichtig los van de trapas en verwijder deze. Maak gelijk ook even alles goed schoon. Schuif de nieuwe sensor op de trapas en druk deze voorzichtig op zijn plaats. Sluit de aansluitkabel weer aan, let er hierbij op dat de pijltjes die op de stekker staan recht tegenover elkaar zitten anders beschadig je de stekker.
Fiets weer op de wielen zetten. Accu er weer in en fietsen maar, probleem opgelost!